Kadang-kadang kita agak kurang
percaya dengan pembelian barang secara online? kenapa? antara sebabnya ialah
tiada pengalaman beli barang secara online dan takut ditipu. tapi dari sudut
yang lain, saya lihat jual beli barang online ini semakin dapat sambutan.
kenapa? mungkin tak ada masa untuk bershopping dan kesibukkan bekerja.
saya nak kongsi beberapa tips beli
barang online :
- ambil detail penjual (nama syarikat, nama, no. phone & sebarang butir)
- buat follow up call (jika dah bank in duit ke dalam account, telefon dan tanya status. duit dah masuk @ belum & barang yang dipesan dah hantar @ belum)
- minta nombor rujukan (ini merujuk kepada nombor pos laju atau sebarang penghantaran kurier yang lain, sebagai bukti barang telah dihantar)
- be on trust (ini adalah kuncinya, jangan fikir negatif. barang yang anda beli akan sampai.. cuma lambat @ cepat sahaja. InsyaAllah)
apa yang perlu dibuat, sekiranya barang itu
tersebut tidak muat, rosak dan sebagainya?
jika beli baju, tapi tak muat @ longgar. telefon
penjual, minta tukar untuk saiz lain. saiz lain pun tak ada juga? minta duit
kembali. tapi jangan haraplah duit yang diminta kembali dapat 100%. contohnya
harga total pembelian barang RM 100, duit yang diminta kembali mungkin dapat RM
50- RM 70. kerana ia meliputi kos-kos lain seperti kurier dan penat + upah
penjual. Tapi seelok-eloknya buat la ukuran yang tepat dan bersesuaian
dengan size yang anda kehendaki kerana ini akan member keselesaan dan
memudahkan kedua-dua belah pihak.
barang elektronik. bincang elok-elok, cari
penyelesaian terbaik. tapi... kalau masih ingkar juga? Malaysia kan ada
undang-undang. ada undang-undang tapi tak guna pakai buat apa? betul tak?
tapi saya yakin, barang yang dijual masih berada
dalam keadaan yang baik.
Selamat Bershopping Online!! :)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan